System Targetowania

Od czasu ogłoszenia, że The Elder Scrolls Online będzie oparty na systemie walki w czasie rzeczywistym, zaczęły się gorące dyskusje jak mechanika celowania/namierzania będzie działała, aby zrekompensować ograniczenia wykrywania obrażeń występujące w pierwszoosobowych shooterach. Niestety krążyło wiele nieprawdziwych informacji pośród społeczności ESOdotyczących celowania i wykrywania obrażeń, wiele stron poświęconych grom źle interpretowało ten system. Postanowiłem sprawdzić zgodność tych informacji od społeczności ZeniMax Online, aby dowiedzieć się w końcu jaka mechanika działa w Elder Scrolls Online.

Ważna jest kombinacja systemu namierzania (targeting) i wykrywania obrażeń (hit-detection). Po pierwsze, namierzanie jest metodą interakcji ze światem i kierowaniem swoją postacią. Wiemy, że ESO korzysta z kamery trzecio i pierwszoosobowej podążającej stale za naszą postacią. Podobnie jak w Skyrim kamera postaci będzie skupiać się na obiektach, NPC’tach, celowaniu ataków wręcz i na dystans. W ESO został również dodany „hard-locking system” czyli stałe zaznaczenie celu, które przydaje się przy zatłoczonych spotkaniach/bitwach pod klawiszem [TAB]. To że znajduje się to pod klawiszem [TAB] nie mylić ze zwykłym „tab-targeting„, który występuje w innych grach z różnymi wadami podczas walki, wykrywania obrażeń, czy balansu gry. „Tab-targeting” to nic innego jak zaznaczanie graczy w zależności w jakiej odległości się oni od Nas znajdują. Podczas mojego „dochodzenia” spytałem właśnie czy ESO posiada dokładnie ten mechanizm.

Drugi istotny aspekt to wykrywanie obrażeń, gdzie serwer rozpoznaje czy dany atak trafił przeciwnika. Jest ogromna ekscytacja dotycząca przeniesienia stylu mechaniki z gier FPS do MMO, który ciągle się doskonali. Ta innowacja wiąże się z kosztami. Internet do tej pory znacznie się poprawił, lecz ping, szybkość połączenia i separacja geograficzna graczy stanowi trudne wyzwanie dla stylu FPS i wykrywania obrażeń (hit-detection) na masową skalę. Jako że gra jest projektowana z myślą o fanach Elder Scrolls Online i graczy MMO nie ma praktycznie nadziei na wdrożenie prawdziwej fizyki wykrywania obrażeń z wielu powodów, z których najważniejszym jest ogromny obszar geograficzny, który będzie obsługiwany przez „Megaserwer”. System występujący w TERA odniósł sukces na rynku Koreańskim, gdzie infrastruktura sieci jest bardziej jednorodna. Megaserwer będzie obsługiwać całą Amerykę Północną i ewentualnie Europe. Ten zakres geograficzny stworzy niewątpliwie sytuacje, w których opóźnienie połączenia sieciowego będzie decydowało o sukcesie gracza, co ZeniMax Online chce uniknąć.

Paul Sage ze studnia ZeniMax Online odpowiedział na moje kilka pytań, aby rozwiązać wiele nieporozumień, które krążyły na temat systemu w ESO.

Cytat: Paul Sage

   To co teraz możemy powiedzieć to to, że system namierzania/”targetowania” jest bardzo podobny do tego, który widzieliście na poprzednim evencie. Tak jak w Skyrim twoje ataki będą skierowane w tą stronę, gdzie je wycelujesz. Więc nie mamy tradycyjnego „tab-targeting” jak w innych grach. Zrobiliśmy system, gdzie jeśli przeciwnicy są blisko siebie to za pomocą przycisku [TAB] możesz wybrać jednego, którego chcesz uderzyć. Pomyśl o tym bardziej jako pomoc w celowaniu, szczególnie może to być efektywne w walce na dystans. Wszystkie cele są zaznaczane po wycelowaniu w nich celownikiem, który mamy na środku ekranu (można także zaznaczyć kilka celów naraz) i naciśnięciu przycisku [TAB]. W przypadku potworów, które są ułożone jeden na drugim, będzie tylko ten otrzymywał obrażenia, który jest zaznaczony przyciskiem [TAB]. Jeśli natomiast Twój celownik będzie bezpośrednio na potworze nr1, a inny potwór nr2 będzie zaznaczony przyciskiem [TAB] to ten potwór nr1, na którego nacelowaliśmy będzie otrzymywał obrażenia. Trzeba także pamiętać że atakując trzeba zawsze być odwróconym w stronę celu, aby go uderzyć.
Jest jeszcze trochę do powiedzenia na temat systemu namierzania i celowania (podamy więcej szczegółów w „Ask Us Anything” i w nadchodzącym kontencie społeczności „combat-centric”), lecz mam nadzieję, że to dało Ci ogólne pojęcie. Należy także pamiętać, że jeszcze niektóre rzeczy mogą ulec zmianie.

Wyjaśnienie to w dużej mierze potwierdza moje własne doświadczenia, które przeżyłem w trakcie odbytego eventu i dodaje kilka ciekawych informacji, które rzucają światło na sposób jak wykrywanie obrażeń (hit detection) będzie działać. Zaznaczanie celów przyciskiem [TAB] różni się na kilka sposobów od zwykłego „tab-targeting” występującego w innych grach. Najważniejszą różnicą jest to, że ten cel jest zaznaczany, który znajduje się najbliżej Twojego celownika, a nie Twojej postaci. Moje zdanie jest takie, że zaznaczanie celów [TAB] („hard-lock„) służy do złagodzenia ograniczeń technicznych wykrywania obrażeń opisanych wcześniej w tym artykule. Byłoby niepraktyczne oczekiwać od graczy precyzyjnie trafić w cel używając swobodnego celowania. Podejrzewam, że wykrywanie obrażeń (hit detection) nie będzie polegać na fizyce, lecz raczej lot tych pocisków będzie zautomatyzowany dla graczy, którzy zaznaczą cel przyciskiem [TAB].

Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnia jaka mechanika zostanie zastosowana w The Elder Scrolls Online.

Źródło: http://tamrielfoundry.com/2012/12/targeting-in-eso/