Autor Wątek: Porady / Ciekawostki  (Przeczytany 10255 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Morkhet

Porady / Ciekawostki
« dnia: Grudzień 05, 2015, 00:15:39 am »
Powiem Wam, że jest jeszcze sporo rzeczy o których nie wiemy, a które są jak najbardziej wykonalne w grze, wypiszę tutaj tylko parę, które pamiętam, a w miarę jak tam będę przeglądał strony fallouta i zauważę coś nowego to dopisze, sami też śmiało piszcie o poradach i ciekawostkach jakie odkryliście.


1. Wiecie, że da się strzelać zza winkla? Podejdźcie do końcówki muru czy ściany, gdy tylko Wasza postać schowa broń, czy też bardziej, obniży rękę z bronią, naciśnijcie przycisk myszy od celowania, ta da! :), przydatna sprawa, aha nie wykonalne z bronią z lunetami.

2. Budowanie osady, jeżeli macie problemy z postawieniem muru, płotu czy innego elementu odgradzającego Wasze miasteczko, a wiadomo, że są nierówności na ziemi czy tez masa różnych górek i kamieni i po prostu płot na tym będzie wyglądał jak po remoncie ruskich, wystarczy, że położycie najpierw małą wycieraczkę na ziemi, najlepiej jakby to był teren rozległy, a następnie, pierwsza część muru na połowie tej wycieraczki, następnie jedziecie już mur normalnie, część za częścią, i żeby przesunąć to wszystko, łapiecie za wycieraczkę najpierw, i razem z murem przesuwacie to tam gdzie chcecie, z tego co wiem, mur taki powinien wejść w tekstury górki, chowając się w niej, przy czym stworzy bardziej realistyczne odgrodzenie, bo będzie tuż przy ziemi, i będzie wychodził z górki.

3. Hakowanie terminali, wiecie dokładnie o co w tym chodzi? Tam jest parę słów (haseł), oraz mnóstwo znaków rodem z gier roguelike, czyli #%^@!^*(%, wiadomo, teraz w tym są poukrywane funkcje, musicie przelecieć myszką po tych wszystkich wersach, i znaleźć coś co zaczyna i kończy się tym samym, tzn: ( #%@%^ ), < ^$#%@^ >, [ #%$#@^ ], {#^%$#}, tyczy się to tylko znaków -> (),<>,[],{}.
Ukryte funkcje po naciśnięciu takiej ukrytej opcji, to albo usunięcie jednego nie prawidłowego hasła, bądź zresetowanie prób.
Natomiast co do prób prawdopodobieństwa hasła, przy naciśnięciu powiedzmy hasła TRUE, wskaże nam prawdopodobieństwo 1, to znaczy, że któraś z liter jest prawidłowa, i takiej trzeba szukać w innym haśle, zazwyczaj albo najczęściej jest to pierwsza bądź ostatnia litera. O ile się nie mylę, ten sam system był w F3, tylko tam litery mogły być pomieszane, czyli w haśle TRUE, R mogło być dobre ale nie na tym miejscu, w F4 nie ma już tego, liczy się jedna litera na konkretnym, stałym miejscu, czyli jeżeli w TRUE, prawidłowa jest E, to musimy brać pod uwagę wszystkie hasła, które kończą się na E.

Zapewne nie jest ten mini poradnik Wam w ogóle potrzebny, bo najprościej jest wbić się na terminal, 3 próby błędne, wyjście z terminalu, i reset, i zgadywanie od nowa :).
Wiem również, że gdzieś jest figurka która zwiększa nam permanentnie szanse prób z trzech na pięć.


Mam nadzieję, że napisałem to w miarę zrozumiale :P.

Offline woodpecker0

  • Zaawansowany użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 163
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Ebonheart Pact
  • Klasa: Nightblade
  • Rasa: Imperial
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 05, 2015, 12:46:33 pm »
W Falloucie 3 czy New Vegas działało to (hackowanie terminali) w taki sam sposób, tu nic się nie zmieniło, i tam słowa były normalne i tu, tak samo, z nawiasami.

Strzelanie zza winkla... zauważyłem to ale... nie jestem pewny czy po puszczeniu klawisza odpowiedzialnego za celowanie postać wraca za murek, bo na kilka razy jak tak robiłem nie wracał i zostawał wychylony (może kolejny bug).

Budowanie osad... hmm, ciekawa rzecz, nie pomyślałbym. Zawsze można też najpierw zrobić normalną podłogę i na niej robić ściany, chociaż jakby taka cała konstrukcja wisiała na jakimś pagórku też średnio by to mogłoby wyglądać.

Offline Morkhet

Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 05, 2015, 16:31:51 pm »
 Z najnowszych doniesień wynika, że nasze bazy mogą również zaatakować syntki, i to od strony wewnętrznej, wyglądający zupełnie jak osadnik, w każdej chwili taki syntek może zacząć strzelać do naszych ludzi. Dodatkowo może przyjść jakiś brahmin który trzymając się naszego miasteczka, też może okazać się syntkiem, tak samo z psami, także uwaga na nowe kreatury w obozie, nigdy nie wiadomo czy to człowiek czy syntek pod skórą.

Warto sprawdzić dla zabawy co się stanie jak włożymy pluszowego misia do ekwipunku naszego czworonoga, sam jeszcze nie sprawdzałem ale podejrzewam ciekawą zabawę :).


Offline SebaSan1981

Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 06, 2015, 02:46:33 am »
Ochłap bawi się okazjonalnie misiem ale muszę to oblookać czy następuje to gdy dam mu pluszaka do inventory czy też potrafi go gryźć dla zabawy bez posiadania go. Patent z tymi ścianami przyda mi się do modernizacji mojej fortecy w Sanktuarium. Będę też miał na uwadze by w jej centrum dodać jeszcze kilka wieżyczek przeciwko "nielegalnym imigrantom" którzy dostaną się do środka by ciągnąć social z moich sklepów i osadników. Na to bowiem w grze nie pozwolę i będę bydło zwalczał wszelkimi dostępnymi środkami :)

Offline woodpecker0

  • Zaawansowany użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 163
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Ebonheart Pact
  • Klasa: Nightblade
  • Rasa: Imperial
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 06, 2015, 12:10:09 pm »
W środku osady mogą się pojawić nie tylko syntki.
W trakcie jednego jedynego ataku na moje wspaniałe Sanktuarium zaatakowali mnie bandyci, o ile 3 podeszło od bramy (i za nią już zostali, 4 wieżyczki i miotacz ognia robią swoje :D), jeden stał z tyłu przy murze (musiałem włączyć budowę i go wpuścić, żeby ktoś go rozwalił, bo nie chciało mi się lecieć dookoła), to dwóch pojawiło się jakimś cudem już w środku, nie wiem czy to nie ma związku z tym, że mury/ściany mam zbudowane na samej granicy budowy (czasem lekko poza (nie licząc przodu, tj, dookoła mam na granicy, a tam gdzie most to wzdłuż wyspy, nie pośrodku rzeki :D)).
Bo wejścia mam dwa, i przez żadne z nich nie zdołałoby tych dwóch gostków wejść i przejść takiego kawału drogi, żeby zacząć kręcić się za jednym z domów, przy samym murze, musieli już w środku się jakoś pojawić.

A Ochłapek (zgubił się jak wziąłem za towarzysza McCready'ego ale pojawia się w zadaniu w związku z fabułą, więc może teraz ogarnę gdzie się chowa/chował :D ); bawi się czasem miśkiem nawet jak nie ma go w ekwipunku.

Offline rrico_76

  • Ekspert
  • ***
  • Wiadomości: 2262
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Niezdecydowany
  • Klasa: Niezdecydowany
  • Rasa: Niezdecydowany
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 07, 2015, 10:15:06 am »
Ochłap miętoli miśka jak jest mu nudno, tzn. z reguły jak mam opcję budowy odpaloną (też wtedy odchodzi w pobliże warsztatu), to działa nawet jak nie ma miśka w ekwipunku. Druga wersja działa jak mu się da takiego, bawi się w tym momencie jak dostanie, sprawdziłem. Tylko nie wiem czy dalej to wynika z dania mu miśka czy tak po prostu tradycyjnie, jak przedtem - ale to w zasadzie bez znaczenia. Zastanawiam się jakie elementy można jeszcze mu dać, które by się dały wyposażyć. Dałem mu żarcie dla psa w puszce ale nic z tym nie robił. Sprawdziłem go też w roli muła, nie wiem jaki ma limit ale podejrzewam że nieograniczony (sporo chłamu mu wrzuciłem wtedy).
Z atakiem wewnątrz osady też przerabiałem, ale nie plastiki. Miałem nalot ghuli i niektóre były w środku obozu. Nie zauważyłem jak weszli, ale wytłumaczyłem sobie, że pewnie mam nieszczelności w murze bo krzywy teren, poza tym przerwy takie, że nawet strzelać można i wszystko widać, do tego drzwi były otwarte (po jednej stronie brama, po drugiej tylko drzwi) bo moi ostadnicy wychodzili strzelać. Chociaż je zamykałem, to zawsze ktoś się kręci albo pies otwiera bo biegnie w stronę, w którą się patrzy.
Z tym budowaniem na wycieraczce to muszę potestować, przyda się. Na mapie zdarzają się lokacje mające szczelny mur. Zastanawiałem się jak twórcy tobili grafę, że to się wpasowało. Przecież budowali z tych samych patternów/skryptów, które potem dali graczom.
Z hakowaniem to myślałem że jest jak w F3, dowolna litera na dowolnym miejscu. Z tego powodu że w innych słowach też miałem wskaźnik np. 1, chociaż litera była w innej pozycji (ale mogła to być inna TRUE litera przecież). Jeżeli jest tak, że liczy się pozycja, powinno być prościej. Jakoś nie zauważyłem, jak zdarzały się np. 2 litery hasła to nie brałem pod uwagę że mogą stać w określonej pozycji i tak powinno zostać. O nawiasach też nie wiedziałem, przyda się.
Jeszcze bym chciał wiedzieć czy osadnicy automatycznie wybierają lepszą broń jak im się da, czy poprzednią im trzeba zabrać żeby nie strzelali z chłamu jak mają atak.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 07, 2015, 10:18:24 am wysłana przez rrico_76 »

Offline woodpecker0

  • Zaawansowany użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 163
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Ebonheart Pact
  • Klasa: Nightblade
  • Rasa: Imperial
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 07, 2015, 14:57:22 pm »
W sumie nie wiem jak jest z tą bronią, swoim osadnikom w Sanktuarium dałem wcale wcale nie taką złą artylerię, niektórzy jej używają inni... nie używają żadnej.

Towarzysze (czyli Ochłapek też) mają ograniczony udźwig, nie wiem czy nie jest to może coś ok. 50 jednostek wagi. McCready'emu dałem legendarny ulepszony miotacz ognia (super broń, wsparcie po prostu... wspaniałe, jaki by to nie był wróg, a na robactwo i jeszcze coś ma plus 50% obrażeń) to to, ten miotacz waży chyba jakieś 31, to teraz mogę raptem mu dać kilka karabinów i już pełny jest.

To z wycieraczką jakoś nie chce mi działać (może wziąłem złą wycieraczkę; albo fragment muru/ściany nie stawał na wycieraczce do końca, bo chciałem zrobić jako taki mur w kryjówce Mercer (a, ze to bagno to łatwo nie jest) i jakoś nie działało).

Jak twórcy robili, ze się wpasowało? Cóż... oni mają delikatnie bardziej rozbudowany edytor, jak swego czasu grałem w Far Cry 2, lubiłem bawić się edytorem map i tam przy ustawianiu każdego elementu były takie... 3 wektory czy coś takiego i pomimo, że ręcznie dało się mniej więcej wpasowywać elementy jak tu, to dodatkowo dało się poruszać jedną ze strzałek i wpasowywać coś odpowiednio głębiej w teren itp. itd.

Offline SebaSan1981

Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 08, 2015, 03:18:00 am »
Trik z wycieraczką działa, dzięki temu poprawiam właśnie troszkę swoją fortecę w Sanktuarium i niebawem zapodam jej screeny albo filmik na YouTube bo prezentuje się okazale (zwłaszcza ze sklepami i całą infrastrukturą). Jak się okazuje jednak, wycieraczki tej nie da się podłożyć pod konstrukcje "na słupach". Zwykłe barykady i bramy tak ale obiekty o małej powierzchni podparcia nie dają się podnieść wraz z wycieraczką.

Offline rrico_76

  • Ekspert
  • ***
  • Wiadomości: 2262
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Niezdecydowany
  • Klasa: Niezdecydowany
  • Rasa: Niezdecydowany
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 08, 2015, 10:09:01 am »
A jak to robicie żeby starczyło surowców na dopasienie wiosek? U mnie stale czegoś brakuje, najbardziej leży obrona bo ciągle nie mam matsów na działka, czasem brakuje drewna czy stali na ogrodzenie (z gumą se dałem luz bo nie wiem po co) ale sporadycznie. Ciągle mam albo ataki, albo jak zaglądam w pipboyu to wykrzykniki przy obronności osad, sporadycznie w innych sektorach też. Wszystkie inne problemy jestem w stanie rozwiązać z reguły na bieżąco, ale na działka brakuje a to śruby, a to zębatki itd. Staram się zgarniać śmieci, czasem po dwa razy oblatuję lokacje co jakiś czas, ale i tak brakuje. Może otwieram za dużo osad w za krótkim czasie?

Offline SebaSan1981

Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 08, 2015, 15:35:38 pm »
No widzisz.. masz to samo w F4 z budowaniem osad co w Eso z postaciami. Wiele postaci i żadnej tak na prawdę silnej i wykoksowanej. To samo z osadami w Fallout. Budujesz na całego kilka zamiast szczególną uwagę poświęcić tylko jednej. Rozdrabniasz się, myślisz że dasz radę ogarnąć wszystkie... fajnie ale nic z tego nie wynika. Musisz się ukierunkować bo skoro z materiałami nie wyrabiasz to stawiasz za dużo wszędzie zamiast zrobić z jednej osady superfortecę. Ale widać taki masz styl grania, no przynajmniej masz rozkminek więcej skąd zdobyć matsy hehe  ;D
  Tak się składa że już od samego początku gry w Fallout4 poza wieżyczkami i instalacją wodną/elektryczną i uprawami to nie rozwijam innych osad. Dbam w nich tylko o to by nic mi się w statusie osad nie świeciło na czerwono. Wszystkie jednak wysiłki i niemal całość surowców pakuję w Sanktuarium, które przerodziło się w solidną warownię z całą infrastrukturą. Cztery zrujnowane domy (z warsztatem i tylko sąsiadujące z tym co ma warsztat) poulepszałem dodając piętra, naprawiając dachy, wnętrza i ściany. Resztę (te przy moście) ogołociłem i zostawiłem pustostany. Sklepiki ustawione przy końcowym rondzie, część budynków służy za element murów obronnych. Wieżyczek i szperaczy się nie doliczę, będzie ponad 10 sztuk tego i tego. Cztery siłownie wiatrowe na szczytach budynków i kilka tych mniejszych średniej mocy "terkotów" na paliwo. Największy cyrk miałem z umiejętnym ustawieniem słupów, przekaźników elektrycznych i rozpięciem kabli aby wyglądało to porządnie a nie jak pajęczyna. Ale już prawie wszystko zrobione na 100%, pisze prawie bo rozmyślam czy nie ogrodzić pompy wodnej na rzece i połączyć jej drewnianym pomostem z resztą ufortyfikowanej już osady. Tyle że do tego już brak mi drewna. Drewno właśnie jest dla mnie najbardziej deficytowym towarem. Pozostałych surowców wystarczyło by mi jeszcze pewnie na drugą osadę  ;)

Ale jak już się uporam z barykadą przy pompie to wrzucę na forum obiecany wcześniej filmik z mojej osady.

Offline woodpecker0

  • Zaawansowany użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 163
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Ebonheart Pact
  • Klasa: Nightblade
  • Rasa: Imperial
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 08, 2015, 16:41:19 pm »
Jeśli miałoby się rozbudowywać tylko jedną SUPER osadę równie dobrze, można by wcale się za rozbudowę nie zabierać.
Kluczowym dla rozgrywki może być posiadanie... co najmniej, myślę 4 osad.
Wsparcie ludzi (używanie pistoletu do flar to chyba daje) i wsparcie artyleryjskie jest... co najmniej pomocne, przynajmniej mogłoby takie być (jeszcze nie korzystałem :D).

Od początku sobie myślałem, ze zrobię taką jedną UBER osadę, w Sanktuarium, z 2 innych osad zabrałem ludzi i postawiłem nadajnik, żeby jeszcze więcej się zlazło ale z czasem zauważyłem, ze nie jest to takie dobre, rozwiązanie.

Rozbudowa wszystkich osad jest co najmniej niemożliwa, a już na pewno nie do takiego stopnia jak np. ja mam w Sanktuarium czy w Zamku (tj. obrona na poziomie 200 itp.).

Ja na brak surowców nie narzekam, ogólnie wszystkie śmieci jakie znajduję rozkładam w Sanktuarium, więc tam mam najwięcej... drewna mam ok. 1000, stali 500 z groszami, na początku gry brakowało mi strasznie kleju ale teraz też mam chyba ze 400; już ostatnio nawet w ogóle śmieci nie zbieram jak gram, bo mi się nie chcę, mam tyle surowców, ze nie muszę się nimi martwić.
Jedynie brakować by mi mogło ceramiki, bo na różne elektryczne rzeczy sporo schodzi, a że mam szlak handlowy między Zamkiem i Sanktuarium, to na rozbudowę, tego pierwszego trochę zeszło (wieżyczki dookoła murów, nawet nie chcę wiedzieć ile sztuk; 4 czy 5 dział, pułapki i jeszcze gdzieś tam wieżyczki ogólnie... potęga, nic nie ma prawa wyjść czy wejść bez mojej wiedzy.



Offline rrico_76

  • Ekspert
  • ***
  • Wiadomości: 2262
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Niezdecydowany
  • Klasa: Niezdecydowany
  • Rasa: Niezdecydowany
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 09, 2015, 08:42:10 am »
Ja wstępnie zrobiłem tak, że chcę wymaxować sanktuarium, ale inne osady zostawić bezpieczne. W sensie żeby były samowystarczalne bo mogą się przydać właśnie pod kątem wezwań. Mają ogrodzenie (prawie wszystkie), żarcie, łóżka, wodę i prąd (tyle żeby zasilić podstawowe jednostki), w każdej mam czynny maszt, a do tego podstawowe działka (tylko, i też nie we wszystkich). Na razie w sankto mam tak samo, ale mam plan żeby dopieścić.
Z elektryką jeszcze nie kobinowałem, plan jest taki żeby jednak było tego więcej.

@Seba z posta wynika, że w bazie masz nie za dużo miejsca. Gdybyś potrzebował postawić coś szerszego, może być ciasno. Ja stawiałem ogrodzenie wkoło całej wyspy, nie musze łączyć pompy nad rzeką z warsztatem, jest normalne dojście.

Zastanawiam się jeszcze jak można spowodować zmianę liczby ludności. Bo bym chciał w tych satelitarnych osadach mieć mniej luda, w Sankto więcej. Może rozwiązanie to wyłączyć nadajnik, albo pozostałych odesłać, nie sprawdzałem. Bo nie chce mi się cały czas łóżek dorabiać jak rośnie liczba ludności co jakiś czas. Kupę czasu mi zajmuje oblatanie wszystkich po kolei i zniwelowanie braków. Wolałbym wyrównywać w jednej bazie.
A jak to jest z Zamkiem, tam tez się daje budować sklepy, pompy itd.? I skąd pochodzi populacja: czy tradycyjnie z nadajnika czy się przesuwa "swoich"?

Offline woodpecker0

  • Zaawansowany użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 163
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Ebonheart Pact
  • Klasa: Nightblade
  • Rasa: Imperial
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 09, 2015, 16:01:29 pm »
Zamek to po zrobieniu odpowiedniego zadania, zwyczajna osada, tyle, że stoi tam nadajnik do 'Radio Wolność' (czy jakoś tam) - czyli tak, da się wszystko normalnie budować, z tym, że w środku (Zamek to ruina fortu Independence), są już porobione kable, złączki, lampy, jest już też gotowa pompa wodna (przemysłowa) i parę pylonów, więc wystarcza jeśli chodzi o prąd postawić generator.

A ludzi to można sobie brać albo przez nadajnik - z tym trzeba uważać, włączyłem w Jamaica Plain na "chwilę", miałem 3 łóżka i ledwie jedną to malutką pompę... po tej chwili było 11 ludzi, chyba 2 godziny rozbudowywałem tą osadę żeby to miało ręce i nogi; albo poprzez odsyłanie ludzi z innych osad - tak zrobiłem częściowo z Zamkiem, nie chciało mi się czekać, aż z nadajnika przyjdą i zabrałem paru z innych osad.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 09, 2015, 16:04:29 pm wysłana przez woodpecker0 »

Offline SebaSan1981

Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 10, 2015, 06:31:50 am »
Jeśli miałoby się rozbudowywać tylko jedną SUPER osadę równie dobrze, można by wcale się za rozbudowę nie zabierać.
Kluczowym dla rozgrywki może być posiadanie... co najmniej, myślę 4 osad.

Uściślę - chodziło mi o to żeby rozbudować wszystkie osady ale konkretnie jedną osadę tak aby była czymś w rodzaju "stolicy". A więc umocnienia na maksa, wszelakie luksusy i wygody, antena, nadawanie przez radio i "szczekaczkę", część osadników jako sprzedawcy w sklepach, provisionerzy przemierzający stale kursy pomiędzy wyznaczonymi osadami. Sieć połączeń na mapie stale się rozwija i każda osada rośnie w siłę, ważne by wszystkiego pilnować i doglądać.
Pozostałe osady także rozwijam tak aby wszystko było na zielono i bez wykrzykników, szczególną uwagę przykuwając do szklarni robotów i osad z dużą ilością upraw/pożywienia - te traktowane są priorytetowo. No i ważne jest stawianie tych cholernych szafek, które zwiększają dzienne generowanie złomu. Bez tego ani rusz z jakąkolwiek sensowną rozbudową.

Offline rrico_76

  • Ekspert
  • ***
  • Wiadomości: 2262
    • Zobacz profil
  • Frakcja: Niezdecydowany
  • Klasa: Niezdecydowany
  • Rasa: Niezdecydowany
  • Serwer: MegaServer EU
Odp: Porady / Ciekawostki
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 10, 2015, 08:37:13 am »
A jak to wygląda z tym nadzorowaniem, bo jeszcze nie doszedłem?
Mam niby te osady, jednym zawodnikiem wbiłem burmistrza i co dalej? Jak te szlaki handlowe odpalić między miejscówkami?
I to się daje zrobić tylko między dwoma czy można łańcuchowo połączyć większą ilość?
No i jaki to ma wpływ (w jaki sposób) na proporcje surowców w poszczególnych osadach jak przejedzie karawana?