Tylko 4 klasy postaci w ESO?

Premiera Elder Scrolls Online co raz bliżej. Z dnia na dzień rośnie liczba osób zainteresowanych projektem, a w związku z tym pojawiają się liczne pytania i wątpliwości dotyczące sposobu rozgrywki. Wiele osób zastanawia się dlaczego tak mało Klas Postaci oferuje ta gra. Wielu pyta też: „Gdzie podział się Łucznik?” Czy faktycznie ilość profesji jest niewystarczająca? Odpowiedź poniżej.

Elder Scrolls Online zapowiadane było jako rewolucyjna gra typu MMORPG. Producenci wprowadzili wiele nowych, do dziś nieznanych w świecie gier MMO rozwiązań. Temat traktujący o tym, czy rozwiązania te są rewolucyjne, czy jest to po prostu ewolucja, napędza wiele dyskusji i prowadzi do… hmm gardła Molag Bala?!  Z pewnością jest to szeroki, wielopoziomowy problem, jednak dziś nie będziemy się nad nim rozwodzić.  Jest natomiast jedna rzecz, którą warto omówić, szczególnie pod kątem zbliżających się kolejnych beta testów.

Większość tradycyjnych gier MMORPG przyzwyczaiła graczy do podejmowania prostych wyborów. Producenci tych gier w wielu przypadkach tworzyli Klasy Postaci, do których najczęściej z góry przypisany był jakiś typ broni czy też pancerza.  I choć znajdą się wyjątki od reguły, to jednak zazwyczaj gracz nie ma w nich za dużego pola manewru. W przypadku ESO gracze dostają coś więcej.

Odwieczny problem: „jaka postać jest najlepsza oraz jak ją wyposażyć aby sprawdzała się w walce” traci na znaczeniu, gdy odpalimy ESO. Do wyboru mamy 4 klasy postaci. Ktoś krzyknie: „Tylko tyle? Toż to kpina! ” Nie, to dopiero początek. Wielu graczy pragnie pograć w tę grę, ale zastanawiają się co jest fajnego w tym, że nie ma np. klasycznego Łucznika. To jest podstawowy dowód na to, że ESO jest inne.

Ale zacznijmy od początku. Otóż na wstępie, po wybraniu frakcji, czy jak kto woli – strony konfliktu, decydujemy się na którąś z 10 ras (9 + bonusowy Impreial). Każda rasa ma swoje unikatowe zdolności, które będą promowały określony sposób grania, jednak nie koniecznie. Umiejętności te nie określają sztywno, że np. Breton musi być magiem. Owszem, ma premię do magii itp., ale można to wykorzystać w inny sposób, o czym później. Po wybraniu rasy decydujemy się na jedną z czterech klas: Dragonknight,  Nightblade,  Sorcer,  Templar.  A gdzie np. Archer, Hunter, czy po prostu Łucznik? Sęk w tym, że każdy z nich może być łucznikiem. Przykład łucznika jest znamienny, gdyż pokazuje, że producent ESO nie zaszufladkował klas! Wybierając klasę, można ją wyposażyć w dowolną broń! Mało tego – nasza postać  ma możliwość władania dwoma typami broni i w zależności od sytuacji /przeciwnika użyć tej, która będzie skuteczniejsza.

team eso

 

Wraz z każdym wyborem (rasy, klasy, broni, pancerza itd.) dostajemy zestaw umiejętności (skilli)  im odpowiadający. Tak więc wybierając np. Maga – dostaniemy 3 drzewka magicznych umiejętności, które należy rozwinąć wykorzystując nabywane podczas gry punkty doświadczenia. Każdy typ broni również charakteryzuje się swoimi skillami: Kostur zniszczenia zadaje magiczne obrażenia, szkolenie broni Dwuręcznej pozwala np. na zadawanie większych obrażeń fizycznych, a rozwój umiejętności Łuczniczych pozwoli na użycie skilla „Zatrute Strzały”, albo przyspieszy naszą postać w określonym momencie. To oczywiście wybrane przykłady. Jest tego znacznie więcej. Szczegóły można znaleźć na stronie  ESOHEAD. Wszystkie rasy, klasy, typ broni czy pancerza można dowolnie ze sobą łączyć. Efekty będą bardzo różne. Pewne połączenia mogą okazać się silniejsze od innych, dlatego warto przemyśleć swój wybór. Ale spokojnie – nie istnieje „postać najlepsza”; każda będzie dobra w określonych warunkach. Jeden będzie lepszy w otwartej walce, inny natomiast będzie się skradał i „wyciągał” przeciwników do walki 1vs1. Jedni wolą walkę w zwarciu, inni na dystans. Jest wiele możliwości: możemy spotkać np. Templara, który „tankuje” a obok jego kolegę, również Templara, który strzela z łuku. Tutaj wszystko jest dozwolone! Wspomniany wcześniej Breton, który doskonale nadaje się na maga, może tak na prawdę zostać również tankiem, łucznikiem czy co kto tam lubi. W takim przypadku rozwijamy umiejętności dla „tanka” a wszystko opieramy o zdolności magiczne, które tego tanka będą wspierać. Nasza postać otrzyma zatem mieszankę skilli od: Rasy, Klasy, Broni, Pancerza i innych  takich jak gildie, sojusze, wampir-wilkołak itd…  W jednej chwili nie będą dostępne wszystkie; zadaniem gracza jest wybór 12 skilli (po 6 na pasek) spośród tych wszystkich, jakie może mieć nasza postać. Warto nadmienić, że wybór ten nie jest sztywny. Idąc na PvP dokonamy selekcji umiejętności odpowiednich do tego celu, a do walki PvE wybierzemy inny zestaw. Podczas wyboru nie wolno zapomnieć o tym, że np.: skille dostępne od Klasy Postaci będą oparte o Magickę a te dostępne od Broni zależeć będą od poziomu wytrzymałości (Stamina).

Jak widać,  Elder Scrolls Online pozwala na pełną dowolność podczas tworzenia postaci. Wspomnianym na początku łucznikiem może zostać każda z klas. Teoretycznie mamy do wyboru 4 klasy postaci, ale tylko z nazwy są 4. W praktyce będzie setki różnych „buildów”,  które pozwalają na dowolny sposób prowadzenia rozgrywki. Kto magowi zabroni używać łuku i kto powiedział, że skrytobójca musi korzystać ze sztyletów? Jeśli ktoś do tej pory nie mógł się zdecydować czy wybrać Maga, czy Łucznika, to dziś już tego problemu nie będzie miał. ESO daje możliwość grania Magiem Łucznikiem. Czy jest to „klimatyczne” to juz zależy co kto lubi. Czy niestandardowe połączenia okażą się skuteczne? Zobaczymy w grze! Jedno jest pewne – każdy może stworzyć taką postać na jaką ma ochotę, bo najważniejsza jest dobra zabawa.


8 Comments